vineri, 19 iunie 2015

Croatia I - drumul, cazarea si marea

In anul 2013 am petrecut vacanta de vara in Croatia, in statiunea  Makarska, impreuna cu fratele meu si cu prietena acestuia, Mariana. Makarska este o statiune de pe coasta marii Adriatice, situata la  aproximativ 140 km de Dubrovnik, in drumul spre Split. Un mic colt de rai, dupa parerea mea! Citeste in continuare articolul si spune-mi daca esti de acord cu mine!


1. Drumul

Traseul urmat pana in aceasta statiune frumoasa, numita Makarska, a trecut prin Serbia si Bosnia Hertegovina. Chiar daca cele doua tari nu fac parte din UE, poti sa le traversezi doar cu buletinul. Atentie insa, daca vrei sa alimentezi masina sau sa cumperi ceva de acolo, trebuie sa schimbi banii in moneda lor nationala. Noi am schimbat bani si am alimentat masina in Sarajevo, in Bosnia Hertegovina. La banca toata lumea a fost draguta, ba chiar vorbeau si engleza, lucru care m-a  impresionat si m-a facut sa imi schimb parerea despre aceasta tara.

Bancnote bosniace

Monede bosniace
 Cand am intrat in Sarajevo, am fost uimiti de amestecul de oameni pe care l-am gasit acolo. Cum nu am fost niciodata intr-o tara preponderent musulmana, faptul ca am vazut atatia musulmani pe strazi, m-a mirat. In Bosnia am trecut prin niste locuri superbe, cu munti frumosi si lacuri cu o apa de un verde deosebit. Cred ca este o tara care  merita vizitata in amanunt. Despre capitala ei, Sarajevo,  pe care am vizitat-o la intoarcerea din Croatia, am scris un articol separat aici .


Trebuie sa marturisesc ca toti am avut un nod in gat pe durata traversarii celor doua tari amintite, in care nu de  mult domnea o stare permanenta de tensiune, datorita razboiului. Bineinteles ca astazi nu se mai pune problema de asa ceva, dar totusi, evenimentele sunt inca recente. In Sarajevo inca mai patruleaza prin oras militari. Te trec fiorii cand ii vezi pe strazi. Insa toate acestea nu sunt  motive sa  nu vizitezi Bosnia, cu capitala sa  Sarajevo. Chiar merita vazute. Pe mine m-au uimit foarte  mult.
Inca un lucru foarte important despre Serbia si Bosnia: limitele de viteza, pe drumurile nationale, sunt foarte reduse, asa ca ai grija la viteza. Autostrazi nu prea exista, ca si in Romania, asa ca nu prea ai alta alternativa decat sa  respecti limitele legale, nu de alta, dar te poti trezi cu un politist care iti flutura prin fata radarul mobil si imediat esti tras pe dreapta. Asa functioneaza radarele in Serbia si Bosnia: iese nenea politistul din masina si intinde mana cu aparatul in fata masinii tale care se apropie in viteza... Si boom, esti tras pe dreapta. Noi nu am patit, dar au fost altii in fata noastra care au fost opriti pentru depasirea vitezei legale.  Astfel ca, te rog, inca o data, sa ai grija la acest aspect.
 
In Bosnia, chiar daca ai navigatie, exista posibilitatea sa te pierzi putin. Cel putin noi asa am patit si in loc sa trecem vama in Croatia prin punctul prin care ne asteptam noi, am  trecut prin cu totul alta parte. Dar pana la urma a  fost acelasi lucru, asa ca nu am dat importanta acestui aspect. Trebuie sa iti mai spun ca, incepand cu 1 iulie 2013, Croatia face parte din Uniunea Europeana, asa ca poti sa intri in aceasta tara doar cu buletinul.

2. Cazarea

 Am ajuns la Makarska pe la 9 seara, am parcat masina si ne-am apucat sa cautam cazare, caci nu ne rezervasem nimic de acasa. Eu si prietena fratelui meu am luat-o intr-o directie, iar fratele meu in alta, ca sa acoperim mai mult teren deodata, caci era tarziu si riscam sa  dormim in masina. Noi fetele nu am avut noroc, peste tot pe unde am intrebat era ocupat. Ne-am intors la masina dezamagite, la ora stabilita, si l-am vazut pe fratele meu care venea spre noi cu zambetul pe buze. Cand se apropie, ne spune ca a gasit ceva bun. Undeee??? Pentru ca noi n-am gasit nimic!! Aproape de locul unde parcasem masina. Bun, mergem sa vedem locul si Mariana, prietena fratelui meu, sare in sus de  fericire: vila unde urma sa  stam avea palmieri la intrare si arbusti frumos infloriti, fix cum isi dorea ea.

Poate la exterior vila nu arata super, dar la interior, cel putin apartamentul in care am stat noi, a fost foarte curat, modern si bine utilat. Am platit mai putin de 500 de euro pe tot apartamentul, pentru 8 nopti. Apartamentul era compus din doua dormitoare, doua bai, un living si o bucatarie. Bucataria era echipata cu de toate, in living exista televizor, in baie aveam masina de spalat rufe, iar apartamentul beneficia de aer conditionat. Singurul lucru de care am fi putut sa ne plangem ar fi fost faptul ca nu aveam internet, dar poate ca a  fost mai bine fara el.
Femeia care ne-a dat apartamentul vorbea un amestec de limbi, incercand sa ne  explice totul ba cu doua cuvinte in croata, ba cu doua in germana, ba cu doua in engleza. Important este ca ne-am inteles pana la urma cu ea: in engleza sau prin semne, atunci cand nu intelegea ce spuneam.
In aceeasi seara, dupa ce ne-am facut un dus binemeritat, dupa drumul lung pe care l-am parcurs, am iesit sa inspectam imprejurimile si sa cautam o casa de schimb valutar, ca sa ne schimbam banii in moneda lor nationala. La inceput am luat-o in directia gresita, dar nu a fost in zadar, caci am descoperit ca la 2 minute de  mers pe jos de apartamentul nostru se afla un Lidl, care s-a dovedit a fi foarte util in urmatoarele zile. Dupa ce am intrebat o femeie unde gasim un schimb valutar, am luat-o in directia indicata de aceasta si dupa vreo 300 de metri (care ni s-au parut un kilometru in acea seara), am ajuns in portul vechi, unde am gasit si schimbul valutar pe care il cautam. Sunt mai multe in port, asa ca ai de unde alege. Noi am intrat in acea seara in primul pe care l-am vazut, caci eram prea obosite ca sa mai stam sa  calculam diferente de curs valutar.

3. Marea

A doua zi de  dimineata am plecat la plaja. Interesanta expeditie in scopul descoperirii plajei am avut. Ajunsi in marginea portului, am luat-o in stanga, caci acolo era un coltisor mic de plaja, dar in niciun caz nu semana cu plaja despre care ne-au povestit parintii nostri, care au fost si ei la Makaraska. Ne-am incapatanat totusi si am trecut de mica plaja, dupa care am descoperit un bar simpatic intr-o pestera. Dupa bar, o poteca ingusta a inceput sa urce printre stancile albe, la umbra pinilor, care isi intindeau crengile lungi spre mare. Am urmat poteca o vreme, pana cand am ajuns intr-o zona stancoasa, de poveste.

 Stancile albe straluceau sub razele soarelui de dimineata, bucurandu-se de atingerea repetata a valurilor marii. Culoarea apei este de un albastru turcoaz incredibil. Este greu de descris in cuvinte frumusetea acestui peisaj salbatic. Imediat am hotarat, impreuna cu Mariana, ca trebuie sa venim aici intr-o zi ca sa facem poze.

Apoi ne-am intors in port, caci acolo era clar ca nu puteam face plaja. Intorsi in port, ne-am continuat traseul si la capatul portului, unde incepe aleea cu terase si restaurante, am gasit si plaja. Plaja despre care auzisem, ingusta, de pietricele marunte, delimitata de un sir lung de pini, care ofereau in ceasurile amiezii o umbra binevenita. Marea era nemiscata, fara niciun val, de un albastru superb. In spate, de deasupra muntilor albi, soarele se ridica incet in inaltul cerului. Caci, da, in Makarska soarele rasare dinspre continent si apune in mare. Singurul lucru la care trebuie sa fii atent este momentul la care mergi la plaja dimineata. In Makarska nu este nimeni pe plaja pana dupa ora 9.30. Nu pentru ca toti ar fi lenesi sau nu s-ar trezi de dimineata dupa o noapte de petreceri, ci pentru ca dimineata devreme pe plaja este umbra.
Plaja la primele ore ale diminetii
 Doar daca stai chiar pe mal, poti sa prinzi soare de pe la ora 9 dimineata. Mie mi-a convenit de minune acest lucru, pentru ca nu imi place aglomeratia pe plaja si nici caldura sufocanta de la orele amiezii. Asa ca, in fiecare dimineata m-am dus pe plaja de la ora 9. Am avut plaja, marea si muntele doar pentru mine. Linistea e perfecta la acea ora. Poti sa citesti relaxat o carte, poti sa admiri nesfarsitul marii, maretia muntelui si albastrul neclintit al apei.

 Apoi poti sa inoti. Apa e calda inca de dimineata. Limpede, cristalina, fara valuri. Esti singurul care inoata acolo la acea ora si sentimentul e de nedescris. Din mare, muntele arata si mai impunator. Ai impresia ca e  gata sa  se arunce in mare in orice  moment. Frumoasa dragostea asta dintre munte si mare, pe care am vazut-o la Makarska. Eu am citit, am inotat, am admirat peisajul de vis si m-am bucurat de liniste.

Despre vacanta la Makarska o sa mai scriu doua articole, asa ca daca ti-a placut acesta, te invit sa dai un like si un share.
 In urmatoarele doua articole o sa iti povestesc despre experienta noastra cu mancarea in Croatia, despre cele doua sedinte foto, despre excursia pe mare, despre cum am facut noi parasailing si despre cum s-a nascut o traditie frumoasa a vacantelor noastre de vara, traditie pe care intentionez sa o pastrez.

8 comentarii:

  1. Am fost si eu in Croatia, insa la Split. Din pozele tale, imi pare mai frumos peisajul decat acolo unde am fost eu. Cu cazarea nu am avut atata noroc ca si voi, caci aerul conditionat nu a mers si vreo 2 zile ne-am copt de caldura. Cand ne-am dat seama ca mai dureaza pana il repara, ne-am mutat in alt loc, iar acolo a fost bine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La Split nu am fost. Parintii mei au vazut cam toata riviera croata si lor cel mai frumos li s-a parut la Makarska. Am mai auzit si eu ca alte persoane au avut probleme cu aerul conditionat, caci ne-am intalnit pe plaja cu o familie de romani.

      Ștergere
  2. Interesant locul. N-am stiut ca si Croatia e membra UE. Astept cu mare curiozitate urmatoarele 2 articole.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Makarska nu e doar o locatie interesanta, ci este o locatie superba. Daca mergi in vacanta in Croatia, merita sa petreci macar cateva zile aici, daca nu chiar toata vacanta.

      Ștergere
  3. "Am avut plaja, marea si muntele doar pentru mine. Linistea e perfecta la acea ora." imi place cum suna :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc frumos, Andreea! Chiar asa a fost, sa stii:)! Mi-e dor deja de Croatia, sper sa ajung anii viitori din nou acolo...

      Ștergere
    2. si mie imi e dor si m-am intors abia de o luna :(

      Ștergere
    3. Te cred...Croatia te face sa te indragostesti de ea la prima vedere! Anul acesta m-am gandit sa mergem iar in Croatia, dar pana la urma am optat pentru Italia. Ne-am gandit sa incercam in fiecare an alta mare, alta plaja:)

      Ștergere