luni, 11 mai 2015

Franta - 8 curiozitati despre Lyon

In primavara aceasta am  fost in vizita la verisorul nostru la Lyon. Am revazut cu drag acest oras frumos, pentru a  doua  oara. Este  drept ca am fost aici de mai  multe ori in  ultimii cativa  ani, dar doar o singura data am vizitat  obiectivele  turistice. Prima  data s-a intamplat in  urma cu 3 ani, de  Craciun. Orasul m-a  impresionat inca de pe atunci, deoarece, chiar daca era  iarna, totul era colorat si plin de viata. Acum am avut ocazia sa il vad intr-o alta  lumina, scaldat de razele calde ale soarelui de  primavara. 
    Despre Lyon am aflat cateva  lucruri destul de  interesante, sau cel putin asa mi s-au parut  mie si as dori sa ti le dezvalui si tie.
    De exemplu:

1. Stiai ca Lyon-ul este  strabatut de un rau si un fluviu, si anume  raul Saône si fluviul Rhône? Cele doua  ape trec chiar prin inima  orasului, curgand lin si incet la vale. Nu stiu de ce, dar mie  mi se pare ca  un oras mare, precum Lyonul, este  mult mai frumos si mai romantic daca este strabatut de o apa curgatoare. Tu ce parere ai?

Raul Saône

2. Sau  stiai ca fratii Lumiere au inventat cinematograful in acest oras in 1895?

3. Sau stiai ca in acest oras a trait scriitorul Antoine de  Saint Exupery, care a  scris  celebrul roman "Micul print"? Apropo, cine a citit cartea?

4. Stiai ca, in fiecare an, intre 5 si  8 decembrie Lyon-ul celebreaza Sarbatoarea  Luminilor, care  ofera un  spectacol deosebit? Sper ca la iarna sa reusesc si eu sa particip la aceasta sarbatoare. Am trecut-o deja pe lista  lucrurilor de  facut pe anul acesta.

5. Sau stiai ca, pentru mai multe secole la rand, Lyon-ul a fost cunoscut drept capitala  gastronomica a Frantei? Si cum s-ar putea sa  fie  altfel decat asa? Intr-adevar, in  Franta se  mananca foarte bine, dar parca la  Lyon experienta  gastronomica capata un cu totul alt sens...

6. Sau stiai ca in  Lyon-ul Vechi exista niste  pasaje, denumite "traboules" care trec prin interiorul cladirilor, facand astfel legatura intre strazile inguste? Mie  imi plac aceste pasaje misterioase, caci ma determina sa imi imaginez modul in care acestea erau folosite in vechime.

Intrare in "traboule"
7.  Sau stiai ca in celebra piata Bellecour din centrul Lyonului se afla statuia regelui francez Ludovic al XIV-lea, "Regele  Soare", care a rostit celebra replica  "Statul sunt Eu!"? Nu puteam sa nu iti spun despre aceasta statuie. Si nu pentru ca as avea eu vreun fix cu statuile, ci doar pentru ca am o obsesie pentru regii francezi... Inca de mica am citit multe carti scrise de autori francezi, carti care mi-au marcat copilaria si m-au facut sa  iubesc Franta, chiar inainte de a  o vedea macar.
Statuia lui Ludovic al XIV - lea

8. Stiai ca  piata Bellecour este una dintre cele mai mari piete publice pietonale din Europa, fara obstacole (cum ar fi copacii, spatiile verzi, etc)? Cand  am  vizitat  prima data  Lyonul, in urma cu 3 ani, de  Craciun, in piata Bellecour era amplasata Roata Mare, din care am putut admira panorama orasului. Sa  stii ca vei descoperi orasul din cu totul alta perspectiva decat atunci cand il admiri de pe  colina Fourvière. Cladirile vechi au contururile bine definite, strazile se disting clar pana in departare, iar masinile se vad ca niste furnici care misuna incet pe marile bulevarde aglomerate. Intr-un cuvant, din Roata Mare vezi Lyonul activ, plin de  viata. In  schimb, de pe  colina Fourvière, vezi o panorama a  orasului, de asemenea superba, dar mult mai statica. Eu iti recomand sa incerci ambele  variante, ca sa intelegi diferenta.

Piata Bellecour

 Multe dintre aceste  lucruri nu le-am stiut nici eu pana cand am ajuns  prima data la Lyon. Acum le  stiu si imi face placere sa le  impartasesc si cu tine. Sper ca ti-au placut si sper sa iti starneasca  curiozitatea si sa  te  determine sa  vizitezi si acest oras  frumos.

Daca  stii si alte curiozitati despre acest oras frumos, te rog sa mi le aduci si mie la cunostinta!

2 comentarii:

  1. Referitor la gastronomia frantuzeasca, ai mare dreptate. Oricum francezii au niste feluri de mancare si niste deserturi delicioase. Ce sa mai spun de branza si vinuri...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mie personal imi place foarte mult mancarea frantuzeasca, inclusiv branza lor, chiar daca stiu ca unor persoane nu le place. Cred ca secretul este sa poti descoperi un sortiment care sa iti placa. Eu, din fericire, am mai multe sortimente preferate. Acum, despre mancarea frantuzeasca putem vorbi ore in sir... Ma bucur ca exista si alte persoane care o apreciaza!

      Ștergere